
UNIVERSITY OF SHEFFIELD  

Centre for Freedom of the Media                            
(CFOM)

THE MEDIA FREEDOM REPORTS

by Andrés Cañizález

Venezuela:  

February 2012 

Hegemony destroys pluralism   



Andrés Cañizález

Venezuela:                                                            

Director of the Venezuelan chapter of the Press 
and Society Institute (IPYS) and researcher at 
the Centre of Communication Research at the 
Universidad Católica Andrés Bello (UCAB). 
Cañizález visited the University of Sheffield  
(6ht-10th February 2012) as part of a fellowship 
grant from the UCAB and the Catholic Church of 
Venezuela.

Centre for Freedom of the Media 
Department of Journalism Studies

18-22 Regent Street  

University of Sheffield S1 3NJ

http://www.cfom.org.uk/

Hegemony destroys pluralism                                                      



Abstract 

Pluralism in terms of mass media is vital to free soci-
eties and democratic governance, but it is frequently 
threatened by public or private monopolies which con-
trol the whole spectrum of the media in a particular 
country.  This Media Freedom Report looks at the case 
of Venezuela, where the government claims to promote 
freedom of speech and expression, but has in prac-
tice set out to control most of the mass media itself. 



T 
he right to freedom of 
thought and expression 
includes the possibility to 
seek, receive and broad-
cast any kind of informa-
tion and ideas. This right 
has both an individual 
dimension, according to 

which no one should be arbitrarily banned 
from expressing his or her opinion, as well 
as a social or collective dimension related to 
people’s right to receive information and to 
know other people’s opinions. This dimen-
sion is only possible within an environment 
of plurality in terms of information sources. 
People should have access to different ideas 
and points of view on matters that concern 
them so that they may have unrestricted 
freedom of opinion and can freely make 
their own choices in a democratic society. 
As expressed by the Inter-American Court of 
Human Rights: “the free circulation of ideas 
and news is inconceivable without multiple 
sources of information and respect for the 
communication media”1.
Organisations supporting freedom of 
thought and expression, like the United Na-
tions (UN), OSCE (Organization for Security 
and Co-operation in Europe) and OAS (Or-
ganisation of American States) have also af-
firmed in a joint declaration that “an inde-
pendent and pluralistic media is essential 
for a free and open society and an accounta-
ble government”2. The European Parliament 
has passed several resolutions highlighting 
the importance of pluralism. In one of those 
resolutions it declared that “political plural-
ism is about the need, in the interest of de-
mocracy, for a wide range of political opin-
ions and viewpoints to be expressed in the 
media (…) Democracy would be threatened 
if any single voice, with the power to propa-
gate a single viewpoint were to become too 
dominant”3.
According to the American Convention as 
well as the European Convention on Human 
Rights, States are obliged to guarantee plu-
ralism, not only by avoiding the penalisation 
of the media for taking critical editorial po-
sitions, but also through legislation aimed 

at guaranteeing this important component 
of the right to freedom of thought and ex-
pression. However, pluralism is dramati-
cally threatened in many countries by the 
existence of public or private monopolies 
in terms of owership and control of main-
stream and mass media of all kinds.  
In this context, Venezuela presents a clear-
cut example of a policy-driven process of 
creeping state hegemony over the media. 
Until about ten years ago, mass media there 
was overwhelmingly in private hands across 
the whole sector. That situation changed af-
ter the government publicly announced its 
intention to alter the balance in the name of  
more pluralism. The result, on the contrary, 
has been that the government has consoli-
dated a communications and information 
hegemony for itself4. 
Several detailed studies have chronicled the 
way in which the Venezuelan government 
carried out its plans. The number of televi-
sion channels administered by the govern-
ment has significantly increased between 
2002 and 2009. Traditionally, there was only 
one television public service channel in Ven-
ezuela, Venezolana de Televisión, but other 
six more channels have been added during 
this period: TVES, Vive, ANTV, Ávila TV and 
Telesur (with two outlets, one national and 
the other international). The government 
also controls three national radio channels: 
Radio Nacional de Venezuela, YVKE Mun-
dial and Rumbos, as well as more than 250 
community radio stations, most of which 
behave as mouthpieces of the official line5; 
three newspapers are also financed with 
public funds: Vea, El Correo del Orinoco and 
Ciudad CCS.
Two studies by the Instituto de Investiga-
ciones de la Comunicación de la Universidad 
Central de Venezuela (ININCO-UCV) in 20046 
and in 20077 have analysed the contents of 
these media and concluded that they show a 
clear and consistent political bias in favour 
of the government.
In a separate study Reporters Without Bor-
ders concluded that the Venezuelan govern-
ment uses the radio and television spectrum 
“excessively and discretionally”. They found

1Venezuela: Hegemony or pluralism 

Andrés Cañizález



2

that between 2 February 1999 and 31 Decem-
ber 2008 President Chávez spoke on nation-
al government controlled channels for an 
atonishing total of 1.179 hours, which is the 
equivalent of 49 continuous days. During 
these “nationwide broadcasts”, all the coun-
try’s radio and television system -private, 
state and community- were forced to trans-
mit one exclusive message8. 
The official policy of moving towards a com-
munication hegemony is described as hav-
ing two objectives: on the one hand, to estab-
lish a powerful communication machinery  
managed by the state, and on the other to 
close down or neutralise the independent 
media using a variety of different methods9. 
One case which caused serious internation-
al concern was the withdrawal of the licence 
granted to the RCTV channel, which was 
widely interpreted as a punishment for its 
critical editorial line. The government also 
revoked 34 private radio station licenses, 
allegedly because they were in compliance 
with the Law on Telecommunications, al-
though Amnesty International has sought 
to demonstrate that those decisions, too, 
were in reality linked to the editorial line of 
the media concerned10. According to recog-
nised international organizations, the Ven-
ezuelan government harasses, intimidates 
and threatens independent journalists and 
media11, and that pattern of behaviour has 
resulted in an environment of self-censor-
ship, with catastrophic consequences for 
media pluralism in the country.

 

Andrés Cañizález

Venezuela: Hegemony or pluralism 



3

End notes:

1Inter-American Court of Human Rights, con-
sultative opinion OC-5/85, par.  30, 32 and 33.

2Joint declaration of 26 November 1999, available 
in Spanish in http://www.cidh.oas.org/relatoria.
 
3European Parliament resolution on the risks 
of violation, in the EU and especially in Italy, of 
freedom of expression and information, Resolu-
tion of April 22, 2004.

4For example, a high official linked to the Govern-
ment has pointed out that: “The non-renewal to 
the concession of RCTV and the purchase of CMT 
by Telesur (…), the new strategic scene set out, 
the struggle within the ideological field is related 
to a battle of ideas for people’s hearts and minds. 
A new plan must be designed, and the one we 
propose is aimed at the State’s communication-
al and informative hegemony”. Interview with 
Andrés Izarra (President of Telesur and former 
Minister of Communications), Diary El Nacional, 
Caracas, January 8th, 2007, p. A/4.

5Petkoff, T. (2010). “Miedo a los medios”, Tal Cual 
Newspaper, February  2nd, 2010. page 1-2.

 6Cañizález, A. (2008). “Venezuela: El lejano servi-
cio público”, In Albórnoz, M. B. y Cerbino, M. 
(Comp.), Comunicación, cultura y política, Qui-
to, Facultad Latinoamericana de Ciencias Social-
es (FLACSO), pages 67-78.

 7Hernández, G. (2007). “Gubernamental TVES”, 
Comunicación: Estudios venezolanos de comu-
nicación, N° 139, pages.  26-31

8Reporteros sin Fronteras (2009). Referéndum 
constitucional: un paisaje mediático ensombrec-
ido por la polarización y el exceso de alocuciones 
presidenciales. February 13th, 2009: http://www.
rsf.org/Referendum-constitucional-un.html

9Amnistía Internacional (2010) El estado de los 
derechos humanos en el mundo. page 419.

10Idem.

Andrés Cañizález

Venezuela: Hegemony or pluralism 



Centre for Freedom of the Media 
Department of Journalism Studies
18-22 Regent Street  
University of Sheffield S1 3NJ
http://www.cfom.org.uk/

This paper may be cited or reproduced only with attribution to its author. 


